ІНКЛЮЗІЯ

Кожна дитина індивідуальна, неповторна. А діти із особливими освітніми потребами особливі по своєму. Для них характерна низка особливостей у психічній та особистісній сфері:
-          зниження працездатності;
-          підвищення психічного виснаження;
-          зайва збудливість і роздратування;
-          емоційна нестійкість
В роботі з дітьми необхідно приділяти на занятті увагу  розвитку дрібної моторики адже рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування.
Дрібна моторика – це здатність виконувати дрібні і точні рухи кистями і пальцями рук і ніг в результаті скоординованих дій найважливіших систем: нервової, м'язової і кісткової. Щодо моторики кистей і пальців рук часто застосовують термін спритність. Область дрібної моторики включає велику кількість різноманітних рухів: від простих жестів (наприклад, захоплення іграшки) до дуже складних рухів (наприклад, писати і малювати).
Розвиток дрібної моторики відіграє важливу роль для загального розвитку дитини. Дрібна моторика розвивається вже з новонародженості. Спочатку малюк розглядає свої руки, потім вчиться керувати ними. Спочатку він бере предмети всією долонею, потім тільки двома (великим і вказівним) пальчиками. Потім дитину навчають правильно тримати ложку, олівець, кисть.
У дрібної моторики є дуже важлива особливість. Вона пов'язана з нервовою системою, зором, увагою, пам'яттю і сприйняттям дитини. Також вчені довели, що розвиток дрібної моторики і розвиток мови дуже тісно пов'язані. А пояснюється це дуже просто. У головному мозку мовленнєвої та моторний центри розташовані дуже близько один до одного. Тому при стимуляції моторних навичок пальців рук мовний центр починає активізуватися. Саме тому для своєчасного розвитку мовлення дитини необхідно велику увагу приділити розвитку дрібної моторики. Дрібна моторика безпосередньо впливає на спритність рук, на почерк, який сформується у подальшому, на швидкість реакції дитини.
Про вплив мануальних (ручних) дій на розвиток мозку було відомо у 11ст. до н.е. в Китаї. Ігри за участю пальців  і рук сприяють гармонійному розвитку тіла й розуму, підтримують у належному стані мозкові системи. Регулярні вправи на розвиток моторики, пальчикова гімнастика поліпшують розвиток пізнавальних процесів, діяльність серцево-судинної і травної систем, розумові здібності дитини, зменшують емоційне напруження, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мовлення дитини.
Ураховуючи оздоровчий вплив на організм стану дрібної моторики кожного пальця, потрібно вчити ще з раннього віку координовано і спритно ними маніпулювати. Варто звертати увагу на опанування простими, але водночас життєво важливими вміннями – тримати чашку, ложку, олівці, вмиватися. Наприклад, якщо чотирирічний малюк не вміє доносити у пригорщі воду до обличчя – це означає, що у нього затримується розвиток дрібної мускулатури, і дитині необхідна пальчикова гімнастика.
Тренування пальців рук дітей покращує не лише рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовленнєвих навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно  пов’язане з розвитком рухового  аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів тощо. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Рухи пальців стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини. Тому так важливо, працюючи з дітьми (особливо з тими, у яких є порушення мови), приділяти увагу розвитку функції дрібних м’язів.
Рівень розвитку дрібної моторики – один із показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Дитина, в якої добре розвинена дрібна моторика, вміє логічно мислити, у неї достатньо розвинуті пам'ять, увага, зв’язне мовлення. Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги, та, зокрема дрібної моторики призводить до ряду проблем і виникнення негативного ставлення до навчання. Саме тому робота з розвитку дрібної моторики має починатися задовго д вступу в школу. Психологи, педагоги та батьки, які надають увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки, вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращують розвиток мовлення малюка, по-третє, готують до оволодіння навичками письма.
Із самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Така робота повинна проводитися регулярно, тільки тоді можна досягти хороших результатів від спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців руки мають приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Велике  значення в цих іграх має  текст. Він має бути веселим, доступним для дітей такого віку. Необхідно пояснювати значення тих або інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати позитивний емоційний настрій.

Як сприяти розвитку пальців рук
Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати дитину, можна використати у роботі із дітьми з особливими освітніми потребами таке:
1.   Маленьким дітям  масажувати пальчики, впливаючи тим самим на активні точки, пов’язані з корою головного мозку. Щоденний масаж кисті рук дитини м’якими рухами та розминання кожного пальчика, долоньки, зовнішнього боку кисті, а також передпліччя дуже корисний. Він чудово активізує мовні центри мозку. Крім того, такий масаж позитивно впливає на імунітет, на загальний розвиток дитини, поліпшує контакт із нею.
2.   Ліплення із різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців.


   Ліпити з пластиліну можна починати вже у два роки, головне – добирати доступні завдання і не забувати мити руки дитині. Якщо ви боїтеся пластиліну, виготовте для маляти солоне тісто. Гра принесе задоволення незалежно від результату.
Ось рецепт солоного тіста: мука – сіль – вода – соняшникова олія. На стакан муки беремо стакан солі, 2 3 стакана води, столова ложка масла. Перемішати і замісити. Якщо тісто ліпиться погано, додати води.
Тісто можна довго зберігати в холодильнику в целофановому пакеті. Щоб виліплені фігурки стали твердими, запікайте їх у духовці, що довше, то краще. Затверділі фігурки можна розфарбувати фарбами. Щоразу, коли ви готуєте справжнє тісто, давайте шматочок і маляті.
3.   Ванни з крупами. Нехай дитина занурює руки у крупи, перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і дрібніші крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках. Така ванна сприятиме розвитку координації пальчиків.
4.  Мозаїка. При складанні різноманітних ігор – мозаїк покращується дрібна моторика рук малюка, розвивається кмітливість і творчі здібності.
5. Ігри – шнурування Марії Монтессорірозвивають сенсомоторну координацію, дрібну моторику рук, просторове орієнтування, сприяють розумінню понять «угорі», «внизу», «справа», «зліва», формують навички шнурування (шнурування, зав’язування шнурка на бант), сприяють розвитку мови, розвивають творчі здібності.
6.   Ігри з ґудзиками та намистинками.Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук.
7.   Пазли. Яскраві картинки розвивають увагу, кмітливість, зір і дрібну моторику рук.
8.   Катання долонькою дерев’яних і гумових м’ячиків по рівній поверхні. Таке заняття масажує долоні та покращує координацію рухів кисті.
9. Ігри з прищіпками. Чіпляння прищіпок до картонних кружечків чи інших предметів розвиває дрібну моторику трьох основних пальців руки: великого, вказівного й середнього.
10. Плескання в долоні тихо і голосно в різному темпі. Можна барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук та столу.
11.   Малювання, розфарбовування, штрихування.
12.  Вирізання ножицями.

13.  Ігри з піском, водою.
           14.  «Резиночка». Для цієї вправи можна використовувати резинку для волосся діаметром 4-5 см. Усі пальці вставляються в резинку. Завдання в тому, щоб, рухаючи всіма пальцями пересунути резинку на 360 градусів спочатку в один, потім в інший бік. Виконується однією, потім іншою рукою.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Участь у Міжнародному конкурсі з інформатики та комп'ютерного мислення «Бобер-2023»

  Цього тижня учні 3-9 класів  нашого ліцею взяли участь у Міжнародному конкурсі з інформатики та комп'ютерного мислення «Бобер-2023» . ...